Jak gastroenterolog dba o swoje zdrowie? HU HU HA! HU HU HA ! IDZIE ZIMA ZŁA !!!

HU HU HA! HU HU HA ! IDZIE ZIMA ZŁA !!!
Nuciłam sobie pod nosem, kiedy pierwsze płatki śniegu zawirowały w powietrzu, a moja wewnętrzna cieplucha-bebelucha wyszukała już pary grubych skarpet, ciepłe kurtki, szaliki, czapki i rękawiczki, podkręciła ogrzewanie w aucie, podgrzała fotel i kierownicę.
A gdzie tu zdrowie? Moglibyście zapytać, a ja odpowiem, że dbanie o zdrowie zaczyna się wtedy, kiedy zimno a nie zimę zaprosicie do swojego życia.


EKSPOZYCJA NA ZIMNO
Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Faktycznie jak już zaczynamy coś robić to z grubej rury, od razu skok do przerębli. A ja na przekór, małymi kroczkami, przez wiele tygodni przyzwyczajałam swoje ciało do zimna. Na początku były 3 sekundy zimnego prysznica na stopy, kilkuminutowe spacery na bosaka, a kilka dni temu pierwsze morsowanie.


ZIMNY PRYSZNIC
Przebywamy w ciągłym komforcie cieplnym, ograniczamy wysiłek fizyczny, zaspokajamy głód i zachcianki, tkwimy w niedoborze snu i nadmiarze stresu więc jak tu nagle wyjść z tej dość dobrze ogarniętej strefy komfortu? Najlepiej jak najszybciej ale regularnie i małymi kroczkami.
Chcesz ale się boisz? Zacznij od 3 sekund zimnego prysznica na stopy codziennie przez trzy dni. Potem dodaj po 3 sekundy na każde udo. Kolejno dołączaj brzuch, pośladki, ręce, ramiona, plecy i twarz. Jak już wyrobisz w sobie kolejność to wydłuż czas o 1 sekundę, potem o dwie i tak do 10 sekund.
W trakcie zimnego prysznica pamiętaj o spokojnym oddychaniu przez nos. Po prysznicu zrób kilkusekundową przerwę i dopiero po niej zacznij się wycierać ręcznikiem.
Kiedy brać zimny prysznic? Najlepiej rano, zaraz po krótkich ćwiczeniach!


ZIMNY PRYSZNIC – ZALETY

  • reguluje metabolizm – zwiększa ilość i wydajność pracy mitochondriów w tkance tłuszczowej, poprawia jej ukrwienie i stymuluje lipolizę czyli wspomaga odchudzanie,
  • poprawia wygląd skóry – reguluje wydzielanie łoju, zwęża pory, poprawia ukrwienie, wspomaga oczyszczanie i usuwanie toksyn, zwiększa jędrność, spłyca zmarszczki, zmniejsza celulit, zmniejsza przebarwienia, przyspiesza gojenie urazów, zapobiega nadmiernemu poceniu.
  • zwiększa poziom energii – dodaje wigoru i energii, zwiększa czujność, wydajność w pracy, kreatywność, orzeźwia i poprawia witalność
  • usprawnia regenerację – zmniejsza stany zapalne, pomaga naprawiać mikrourazy, odpręża po treningu, zmniejsza obrzęk przy zwichnięciach, stłuczeniach, wylewach podskórnych oraz po przeciążeniu mięśni i stawów,
  • wpływa na układ krążenia – zwiększa elastyczność naczyń krwionośnych, poprawia przepływ w naczyniach żylnych nóg, zwiększa rzut serca,
  • wpływa na zdrowie psychiczne – zwiększa produkcję endorfin, pomaga rozładować napięcie i zmniejszyć poziom stresu, daje poczucie rozluźnienia,
  • zwiększa płodność – szczególnie u mężczyzn, obniża temperaturę jąder przez co zwiększa produkcję i poprawia jakość plemników,
  • poprawia finanse – zimna woda jest tańsza, a prysznic jest ograniczony w czasie, zmniejsza ilość wypijanych kawusi, zmniejsza chęć na energetyki i słodycze, działa równie dobrze jak kremy przeciwzmarszczkowe, antycelulitowe, leki na odporność i suplementy zwiększające energię.

ZIMNY PRYSZNIC WADY I PRZECIWWSKAZANIA
Zimny prysznic może mieć negatywny wpływ na osoby:

  • cierpiące na ciężkie lub niestabilne choroby układu krążenia,
  • z niestabilnym ciśnieniem tętniczym,
  • z nieuregulowaną czynnością hormonalną tarczycy,
  • kobiety w ciąży, które nigdy wcześniej tego nie robiły,
  • cierpiące na bezsenność,
  • ze skrajnie niską masą ciała oraz zaburzeniami odżywiania,
  • z niedokrwistością lub innymi chorobami hematologicznymi,
  • przeziębione, w trakcie leczenia infekcji, gorączkujące,
  • z zawrotami głowy, nagłymi omdleniami,
  • cierpiące na ostre i przewlekłe choroby nerek,
  • w trakcie leczenia onkologicznego, świeżo po zabiegach operacyjnych czy po innych procedurach medycznych.

Każda osoba, która nie ma pewności czy może rozpocząć przygodę z zimnymi prysznicami powinna skonsultować się z lekarzem.


A MOŻE POCZEKAĆ DO LATA?
A po co? Zacznij dzisiaj, a do lata zobaczysz ile korzyści dla Twojego ciała przyniosą takie małe codzienne nawyki jak kilka minut ekspozycji na zimno.


Pozdrawiam
Marta Dobras

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

%d bloggers like this: